Hello friends!

Weer een hoop beleefd sinds vorige week! Aantal operatie's gezien vorige week. Waar ik me over blijf verbazen. Als je wil mag je gerust helpen maar dat ging mij net iets te ver :) Sta nu sinds een paar dagen op afdeling acupunctuur, wat me erg goed bevalt. Ben de hele dag druk met het helpen aansluiten van de machines, naalden verwijderen en vit B12 injecteren. Deze patienten krijgen elke dag een injectie, wat ik erg bijzonder vindt. Ze gebruiken de acupuntuur voor de mensen die een CVA hebebn gehad. Ze sluiten de naalden aan op de zenuwbaan en dit moet ervoor zorgen dat ze weer gevoel krijgen in het deel waar ze verlamt zijn. Of het werkt geen idee! Ze doen wel veel aan revalidatie. Het wordt ook wel gebruikt om de pijn te verminderen. Verder hebben ze weinig medicatie tegen pijn. Wat me ook opvalt aan het verzorgen van wonden dat wat voor wond het ook is, ze doen alles op dezelfde manier :) Een heleboel betadine een vet gaas en een verband. Maakt niet uit hoe diep of oppervlakkig een wond is. Dat betekend dat er veel infectie voorkomt bij de patienten en ze dus in de operatie kamer vaak druk zijn met wonden openmaken, schoon snijden en weer dichtmaken. Vrijdagnacht zijn we (met nog 3 meiden) vertrokken naar Dalat. Dit was ongeveer 6 uur met de nachtbus. Hele mooie stad! En een stukje koeler als hier, zo'n 25/30 graden. Lekker door de stad geslenterd en goed gegeten zaterdag. Er waren hier heel weinig toeristen, dus we vielen goed op! Soms wel es benouwend, het is overal druk en iedereen kijkt je aan... Soms lopen ze achter je aan haha. En ze vinden het heel bijzonder als je even met ze praat (wat bijna niet te doen is) Zondags hebben een scootertocht gedaan met gids. Met zen 2en op een scooter, 120 km door Dalat. Super mooi! We hebben een krekel farm bezocht, en daar stond een bordje voor ons klaar met krekels om te eten, Ik kon het niet!! Bleahhhh!!! We bezochten een lokale markt, waar we dingen zagen die je niet wil zien. Hier leerden we dat de mensen hier veel aandacht besteden aan de overleden mensen. Dit is belangrijker dan hun geboortedag. Ze kopen dan allerlei spullen van papier... De gekste dingen, wasmachines/telefoons/kleren/sieraden/televisie/geld/make-up je kan het zo gek niet bedenken... Dit verbranden ze dan en dan komt het bij hun overledene familielid terecht. Daar vandaan reden we door naar een beroemde waterval.. Gigantisch! Super mooi... moesten eerst een berg afklouteren en toen stonden we er recht voor. Wat een natuur! We reden weer verder naar een dorpje, hier woont een van de gidsen. Dit is een dorp waar weinig toeristen komen, eigenlijk is dit niet toegestaan. Deze mensen genaamt K'holeven echt nog in de oertijd.. Ze spreken ook geen Vietnamees maar een andere moeilijke taal. De gids nam ons mee en vroeg of we binnen mochten komen bij de dorpelingen, ze begonnen te schreeuwen en keken heel boos. Ze waren bang dat we amerikanen waren.. Ik denk dat dit de enige buitenlanders zijn die ze kennen, door de oorlog. Onze gids legde uit waar we vandaan kwamen en we mochten binnenkomen. In een oud donker stoffig hutje, met kippen en insecten. er werden wat houten bankjes tevoorschijn getoverd voor ons. Nou daar zaten we, met 6 schreeuwende vrouwen om ons heen. Dit was kennelijk de klank van hun taal. We hebben er een uur gezeten, was zoo indrukwekkend. We konden met ze praten via de gids, en hebben ook ontzettend gelachen. Ze zongen voor ons en we lieten ze nerderlandse liedjes zingen :) Ze lieten zien hoe ze hun eigen kleren weefden, en we kregen allemaal een soort kleed wat ze gebruikten bij bruiloften als rok. Ze hadden een soort kruik met rijst erin wat ze dan eruit slurpten en een soort koker met een stamper, daar zat iets in met kruiden werd ons verteld. We proefden een klein stukje en was niet eens zo vies. Toen lieten ze zien wat er in zat! Een RAT! Helemaal zwart uitgehoond. Brrrrr. Kan er nog wel veel meer over vertellen maar dat komt wel als ik thuis ben haha. Maar niet te bevatten deze ervaring! Maandag hebben Canyoning in de bergen gedaan. Abseilen van watervallen/klimmen door de bergen/zwemmen door de rivier en een paar vrije sprongen gemaakt! Super gaaf!! Tot snel!!! Xxx

Henri

Geweldig allemaal! Jaloers ;)

Mariëlle

Whaha, je hebt dus geen krekels gegeten, maar wel ratten!!?? Haha, geweldig, mooie verhalen!! Blij als ik ze 'live' van je kan horen!! :-)

ineke van der Grift

Wat beleef jij veel Alise.
Mooi om te lezen!!!

Heey Kind....leuke foto,s en verhalen, behalve van de Rat
gadver!!!
Groetjes Lenie xx

C.Jansen

Dat was weer een prachtig verhaal,
wat een belevenis allemaal.
Ook de foto,s zijn mooi .
Groetjes van ons

Peta

Wat een avontuur!!En wat leuk om je te volgen.
Geniet nog van je laatste weken.

Liefs Peta